Navigace

Nákladní automobil Praga V3S slaví výročí vzniku 70 let

Nákladní automobily T3S, vyráběné pro armádu automobilkou Praga slaví 70 let! Prodej nákladních automobilů pojmenovaných „vejtřaska“ trhal rekordy.

Před 70 lety spatřil světlo světa nákladní automobil Praga V3S – legendární vejtřaska

Po konci 2. světové války se nacházel vozový park Československa v žalostném stavu. Armáda vydala požadavek sestrojit nákladní automobil, který zvládne projet i tím nejhorším terénem, bez větších problémů překoná překážky, jeho hmotnost v terénu bude maximálně 3 tuny a v pohotovosti 5,5 tuny. Měl disponovat třínápravovým podvozkem s maximální rychlostí 65 km/h.

První pokus o odpovídající nákladní automobil patří Tatře 128

Sestavením modelu nákladního vozu „V3T“ (vojenského třítunového speciálu), byla pověřená automobilka Mladá Boleslav, sestrojit ho měla firma Tatra. S tím se ale kopřivnická fabrika nebyla schopná smířit, a proto převzala iniciativu do svých rukou. Nákladní automobil T128 opustil brány továrny v roce 1950. Při testování v terénu bohužel nebyl schopen splnit hmotností požadavky, přesto však armáda postupně objednala 4062 vozů.

Praga vyvíjí svůj první nákladní automobil

Armáda stále hledala vhodného kandidáta na výrobu nákladního vozu, který by splňoval zadané podmínky. Praga při konstruování vejtřasky vycházela z již dříve testovaných vozů V3T a Tatry 128. Pražská automobilka chtěla své náklaďáky vybavit šestiválcovým motorem s výkonem 73,5 kW, jež byl chlazený vodou. I přestože byl lehčí, než vznětový pětiválec chlazený vzduchem s výkonem 73,5 kW, armáda rozhodla o použití motoru značky Tatra. S tím bohužel šlápli vedle a při testovací jízdě prototypu Praga V3S, se kopřivnický motor porouchal. Pro testovací jízdy bylo povoleno použití motoru Praga, ovšem sériová výroba měla mít motor chlazený vzduchem, vhodnější pro armádní účely.

Úspěšný prodej nákladních automobilů armádě

Během dalších let bylo potřeba nákladní automobil vyrobit ještě několikrát, přičemž druhý prototyp celý shořel, kvůli dvou spojeným nádržím a špatně umístěné baterii. Třetí prototyp podstoupil náročné testování, které mělo zjistit jeho životnost a další jízdní vlastnosti.

Sériová výroba byla spuštěna 2. 4. 1953, ačkoliv Automobilové závody Klementa Gottwalda vyrobily pouze 183 kusů. Později se přistoupilo na výrobu modelu V3S s motorem Tatra.

Praga V3S – nákladní automobil mnoha tváří

I přes nepříznivé podmínky, které musel snést řidič vejtřasky, se stala oblíbenou nejen v armádě, kde našla využití například jako sanitka nebo vůz zajišťující radiový signál. Praga V3S se využívala také pro civilní účely, kde se proměnila v hasičský vůz, jeřáb nebo méně oblíbený fekální vůz. Její všestranné využití bylo zastíněno nepohodlným interiérem, který byl při jízdě velmi hlučný a bez posilovače řízení byla jízda stěží ovladatelná. Výroba modelu Praga V3S trvala dlouhých 35 let a roku 1988 byla ukončena a stala se tak minulostí.

Historie společnosti, vyrábějící spolehlivé nákladní automobily

V roce 1909 vznikla pražská automobilka „Praga“, přičemž její pojmenování mělo vzbuzovat dojem mezinárodní značky, a proto pochází z latinského překladu místa vzniku – Prahy. Až o dva roky později se podařilo automobilce úspěšně prorazit. František Kec, jakožto vrchní konstruktér, navrhnul vojenský nákladní vůz, který se osvědčil v rakousko-uherské armádě. Do roku 1914 začala společnost Praga vyrábět také osobní automobily, jejichž prodej se před začátkem první světové války rozběhl naplno. Ve známém luxusním modelu Praga Grand 1912, jezdil prezident T. G. Masaryk. V roce 1919 se do čela firmy Praga dostal nám známý konstruktér František Kec a díky jeho modernímu přístupu začala automobilka vzkvétat. Její prodeje se několikanásobně zvýšily a vyhrála také několik ocenění.

Po konci druhé světové války byla automobilka Praga nucena přesunout svou výrobu do Vysočan. Ke znárodnění firmy došlo v roce 1945 a o rok později se zařadila pod křídla ČKD. V následujících letech vyráběla pouze nákladní a užitková vozidla. V roce 1953 opustil brány továrny také první prototyp Praga V3S tzv. „vejtřaska“.

Po sametové revoluci byl podnik převeden do osobního vlastnictví a o pár let později obnovila Praha Čáslav výrobu všech vozidel. Výroba nákladních automobilů šla z větší části státu, bohužel se s malým odběrem automobilce nedařilo výrobu dostat do zisku, a proto v roce 2004 ukončila svou činnost.

Společnost získala nového majitele a momentálně má za cíl, dostat se opět na výsluní díky výrobě luxusních závodních vozů, které disponují nejmodernější výbavou. Obnovena byla také výroba motocyklů.

Prodej nákladních automobilů TIR Centrum

Naše nabídka bohužel neobsahuje tuto sedmdesátiletou legendu Praga V3S, nicméně rozhodně není ochuzena o dnes již mnohem výkonnější pracanty. Na e-shopu si můžete prohlédnout například nákladní automobil Tatra, Renault nebo nákladní automobily značky Scania.