Navigace

Scania uvedla tahač návěsů a s objednávkami se roztrhl pytel

Scania uvedla před půl rokem nový tahač a nyní přijímá objednávky. Scania truck válcují rekordy v počtu objednávek a těší se velké popularitě i v zahraničí.

V létě představila švédská Scania elektrický tahač – letos trhá rekordy v počtu objednávek

Scania představila trhu loni v létě generaci BEV – bateriových elektrických nákladních vozů. Firma vyslyšela připomínky svých zákazníků a k čistě elektrickému vozidlu přihodila i balíček služeb navíc: nabíjení, financování, pojištění a údržbu. Tímto vstřícným krokem snižuje uhlíkovou stopu. Obecně je pro ně důležité znovu využívat díly, recyklovat materiály a snižovat spotřebu.

Nový BEV tahač má velký potenciál vyrovnat se, či dokonce předčit těžké vozy s klasickými spalovací naftovými motory. Jejich vozy procházejí cestou modularity, udržitelnosti a hospodárnosti provozních nákladů – hodnoty typické již několik let pro značku Scania.

Inovativní tahač návěsů pro regionální využití

Na výběr je hned z několika možností. První se týká volby kabiny, která je k dostání řady R nebo S. Také je možno vybrat ze dvou různých výkonů a z několika rozvorů náprav (jak pro tahače, tak pro podvozky s kabinou).

Nové možnosti regionálního nasazení těchto tahačů a dojezd až 350 km otevírají možnosti dvou rozdílných úrovní výkonu pohonného ústrojí, doplněného o akumulátory (kapacita až 624 kWh). Dojezd se upřesní dle hmotnosti vozidla, jeho charakteru a terénu vozovky.

Ukažme si to na příkladu. Jak by to bylo v případě 40 tunové soupravy tahače 4×2 se šesti akumulátory, jedoucího průměrnou rychlostí 80 km/h? Dojezd na jedno nabití je až 350 km. Jestliže by šlo o soupravu, která se využívá zejména ve skandinávských zemích a váží 64 tun, ujela by přibližně 250 km bez nutnosti dobití.

Každá jedna hodina nabíjení zvýší dojezd přibližně o 270–300 km, jelikož výkon dobíjení je až 375 kWh. Proto je ideální využívat pro dobíjení baterie povinné 45 minutové přestávky řidiče, které ještě zvýší výkon. Tahač se nabíjí, zatímco vy si vychutnáváte kávu a rovnáte záda. Jestliže jsou BEV vozidla využívána naplánovaných trasách, mohou využívat plánované dobíjení ve svém depu nebo v cílové stanici. Stálý výkon elektrického pohonného ústrojí modelu Scania 40 R a S je 400kW. Pro modely Scania 45 R a S je výkon 450 kW.

Jelikož dobíjení elektrických vozidel stále není běžně dostupné, mateřská společnost Traton společně s koncerny Volvo Group a Daimler Truck vytvořila podnik, který má za účel vytvořit běžně dostupnou síť dobíjecích stanic pro těžká vozidla napříč Evropou.

Objednat si můžete buďto tahač 4×2, který potřebuje pro uložení šesti akumulátorů rozvor náprav 4150 mm. Druhou možností je podvozek s kabinou v konfiguraci 6×2*4. Celkem dosahuje souprava až 64 tun (pokud to dovoluje legislativa) a pokryje 6×2 podvozek.

Objednávky na tahač návěsů se z celé Evropy jen hrnou

Scania uvedla novinku na trh teprve loni v červnu a již na začátku roku 2023 eviduje vysoký zájem a velký přísun zákazníků, zajímajících se o elektrifikaci jejich „stáje“.

Vzhledem k poptávce je evidentní, že Scania trefila do černého a nabídla svým zákazníkům přesně to, co tak dlouho potřebovali. Firma přijala již přes 640 objednávek BEV vozidel a další se jen hrnou. Velikou objednávku zadala také italská firma Gruber Logistics, která si objednala téměř 30 vozidel. Italové se vydali inovativní cestou a díky švédské Scanii a jejich komplexního řešení, zahrnující i dobíjení, přistoupili k rozsáhlé elektrifikaci svých těžkých vozidel.

Objednávat BEV vozidla Scania je možné už teď. Tahač návěsů jde ale do výroby až na podzim letošního roku.

My vám sice nemůžeme nabídnou tento inovativní model tahače, ale zato máme na prodej plno jiných, stejně spolehlivých modelů nejen Scania, ale také dalších značek například Volvo či Mercedes-Benz a další.