Navigace

Jak šel čas se značkou Bobcat

Se značkou Bobcat má nejspíš většina z vás spojené malé, kompaktní nakladače. Aby ne, když téměř každý druhý nakladač na světě nese právě logo Bobcat.

Se značkou Bobcat má nejspíš většina z vás spojené malé, kompaktní nakladače. Aby ne, když téměř každý druhý nakladač na světě nese právě logo Bobcat. Společnost ovšem vyrábí i bagry, teleskopické manipulátory a odpovídající příslušenství. Mimochodem, 80 % všech strojů Bobcat, určených pro trh v Evropě, Africe a na Středním Východě se vyrábí v České republice, konkrétně v Dobříši.

Začalo to v Dakotě

Ačkoliv byl název Bobcat poprvé použit až v roce 1962, historické kořeny značky sahají ještě dále, a to až do roku 1947. Tehdy totiž založil Edward Gideon Melroe ve městě Gwinner v Severní Dakotě výrobní společnost Melroe. Zabýval se především výrobou strojů, usnadňujících práci v zemědělství: mezi jinými to byl například obraceč sena nebo kultivátor, určený ke kypření půdy.

Po smrti E. G. Melrowa převzali společnost jeho čtyři synové a zeť Eugene. Nový směr dostala společnost po setkání s vynálezci Kellerovými z Minnesoty. Ti totiž pro svého souseda, chovatele krůt, vymysleli jednoduchý tříkolový nakladač, jenž umožňoval snadné čištění dvoupatrových stodol. Melrowovi tehdy od Kellerových koupili práva na výrobu tohoto nakladače, zapracovali na jeho designu a následně představili jako model M60: první samohybný nakladač na světě.

Následovaly jej modely M400 a M440, které se již pohybovaly na čtyřech kolech a jednalo se o první smykem řízené nakladače. Pro stroj M440 navrhl jeden ze zaměstnanců společnosti jméno Bobcat (anglicky rys), podle zvířete, jež disponuje silou, rychlostí i mrštností. Nápad se natolik zalíbil, že si jméno vzala celá společnost a další model stroje, M444, již vznikl pod značkou Bobcat.

Česká role ve světové firmě

Do Evropy se první stroje Bobcat dostaly v roce 1963. Od té doby jejich popularita v daném segmentu jen rostla, což kulminovalo v roce 2007, kdy Bobcat založil svůj první výrobní závod mimo USA, a to nikde jinde než v Dobříši. Tamní kampus představuje nejen centrálu značky pro Evropu, Afriku a Střední Východ, ale také inovativní centrum a školicí středisko pro dealery.