Navigace

Iveco Česká republika oslavilo své 125. narozeniny

Všechno začalo ve Vysokém Mýtě roku 1895, kdy si tam Josef Sodomka otevřel svou kolářskou dílnu. Kočáry a karoserie osobních aut zde vyráběl přes třicet let, než v roce 1928 opustil jeho dílnu první 14místný autobus, postavený na podvozku Škodovky 125.

Všechno začalo ve Vysokém Mýtě roku 1895, kdy si tam Josef Sodomka otevřel svou kolářskou dílnu. Kočáry a karoserie osobních aut zde vyráběl přes třicet let, než v roce 1928 opustil jeho dílnu první 14místný autobus, postavený na podvozku Škodovky 125.

V průběhu dalších 12 let se ze Sodomkovy dílny rozjelo do světa ještě 100 dalších autobusů. Téměř všechny se pyšnily podvozkem z produkce českých značek – kromě Škodovky to byla například Tatra nebo Praga.

Produkce dílny Josefa Sodomky byla tou dobou výjimečně pestrá: nečítala pouze již zmiňované kočáry a automobily světové kvality, ale také luxusní přívěsy, trolejbusy nebo speciální užitkové vozy. Změna přišla až s rokem 1948, kdy byl podnik znárodněn, přejmenován na n. p. Karosa a jeho výhradní specializací se stala právě výroba autobusů.

Karosa slavila úspěchy

Karosa se stala jedním z nejúspěšnějších podniků tehdejšího Československa. Model autobusů Škoda 706 RO se zde vyráběl plných 15 let, než jej nahradil na svou dobu unikátní model Karosa ŠM. Ten byl sestaven ze šesti hlavních předvyrobených panelů a jedinečné bylo i vzduchové pérování.

Oblíbený model ŠM nahradil jeho nástupce až v roce 1981. Jednalo se o model Karosa 700 s motorem a převodovkou přemístěným za zadní nápravu. Továrnu opouštělo tou dobou až 14 autobusů denně a než byla výroba roku 1999 ukončena, dosahoval počet vyrobených sedmistovek téměř k 38 000 kusů.

Mezitím se v rámci privatizace stala z národního podniku Karosa akciová společnost, jež v roce 1993 spojila své síly s francouzskou značkou Renault. Později se k Renaultu přidalo ještě italské Iveco a vznikl tak Irisbus: v Evropě druhý největší výrobce autobusů a autokarů.

Postupem času se z Iveca stal 100% vlastník Irisbusu. Vzniká tak firma Iveco Czech Republic, jejíž autobusy IVECO BUS jsou žádaným exportním artiklem.