Navigace

DAF nabízí hydraulický pohon předních kol stiskem tlačítka

Ve spolupráci se společností Paul Nutzfahrzeug předvedl DAF novou funkci dodatečného pohonu PXP (zkratka pro Paul Xtra Power). Jedná se o pohon předních kol, aktivovatelný stiskem spínače na přístrojové desce.

Ve spolupráci se společností Paul Nutzfahrzeug předvedl DAF novou funkci dodatečného pohonu PXP (zkratka pro Paul Xtra Power). Jedná se o pohon předních kol, aktivovatelný stiskem spínače na přístrojové desce.

Dodatečný pohon předních kol je zatím k dispozici pro tahače DAF CF a XF v konfiguraci podvozku 4×2 a osazené motorem PACCAR MX-11 nebo MX-13. Další typy podvozku budou následovat později v letošním roce.

Jak to funguje?

Funkce PXP byla speciálně vyvinuta pro vozidla, která musí zvládat jak jízdu po silnicích, tak obtížnější terén na staveništích, písku, nezpevněných cestách a v kopcích. Za normálních okolností znamená pohon všech 4 kol vysoké náklady na údržbu i spotřebu paliva. Navíc je tato extra trakce potřebná jen v určitých situacích. A právě pro tyto situace představil DAF funkci přepínání pohonu předních kol.

Jakmile vozidlo zaregistruje prokluz poháněných kol, automaticky se aktivuje funkce PXP. Čím více proklouzávají zadní kola, tím více síly poskytnou kola přední. Funkce PXP je k dispozici v prvních čtyřech rychlostních stupních pro jízdu vpřed a v prvním a druhém stupni zpátečky. Od 5. rychlostního stupně, anebo při rychlosti vyšší než 20 km za hodinu se funkce sama deaktivuje.

Aby bylo možné volitelně využívat pohon předních kol, je náboj každého kola na přední nápravě vybaven hydraulickým motorem, který vytváří točivý moment nejméně 6 435 Nm při maximálním tlaku systému 360 barů. Jedinečnost funkce spočívá v tom, že jsou motory poháněné hydraulickým čerpadlem, montovaným přímo na PTO motoru, což šetří hmotnost i místo na podvozku.

Navíc může hydraulické čerpadlo pohánět i další komponenty: jeřáby, systémy ramen s hákem, stabilizátory a systémy nakladačů apod.