Vznětové motory V8 od Scanie slaví padesátiny

Psal se rok 1969, když Scania poprvé představila veřejnosti své vznětové vidlicové osmiválce...


Psal se rok 1969, když Scania poprvé představila veřejnosti své vznětové vidlicové osmiválce z vlastní produkce. Dnes, o 50 let později, je Scania prakticky poslední značkou, která motory V8 nabízí.

Ovšemže se však nejedná o stejnou verzi, která před padesáti lety učarovala světu nákladní dopravy. Dnešní osmiválcové motory Scania splňují normu Euro 6 a dle slov společnosti jsou schopné utáhnout náklad o váze až 250 tun.

Jak to všechno začalo

Koncem 60. let, kdy vzrůstaly nároky na vyšší efektivitu přepravy, zareagovali vývojáři značky Scania v čele s Bengtem Gadefeltem představením technického skvostu v podobě motoru V8. Jednalo se tehdy o nejvýkonnější v Evropě vyráběný motor se silou 350 koní a točivým momentem 1245 N.m.

Od jejich premiéry až do roku 2000 vyrobila Scania kolem 170 000 14,2litrových vznětových osmiválců, které poháněly nejen nákladní auta, ale i autobusy nebo dokonce lodě. S novým miléniem představila Scania i zcela nově zkonstruovaný motor, tentokrát o objemu 16 litrů.

Nejnovější verzi V8 představuje zatím 16,4litrový motor z roku 2017. Je lehčí než jeho předchůdci, méně náročný na údržbu a ve srovnání se svými staršími verzemi slibuje i úsporu paliva, a to o 7 – 10 %. Výkonnostně se přitom pohybuje mezi 520 a 730 koňskými silami s točivým momentem od 2700 až do 3500 N.m.

Zatímco první motor švédské značky potřeboval k dosažení maximálního točivého momentu přibližně 1500 otáček za minutu, potřebuje dnešní nejsilnější verze k dosažení maxima jen otáček 1000. Pro dosažení optimálního výkonu je ale důležité také správně nakonfigurovat vhodně zvolenou kombinaci nápravy a převodových poměrů.