Na Dakaru 2020 pojede tentokrát za české barvy Iveco
Tři předcházející ročníky Dakaru absolvoval Martin Macík mladší v kamionu značky Liaz, kterému dal jméno Franta. Ten ale příští rok bude sledovat Dakar ze střídačky jako záložní a tréninkový vůz: na start se totiž postaví Iveco jménem Karel.
Tři předcházející ročníky Dakaru absolvoval Martin Macík mladší v kamionu značky Liaz, kterému dal jméno Franta. Ten ale příští rok bude sledovat Dakar ze střídačky jako záložní a tréninkový vůz: na start se totiž postaví Iveco jménem Karel.
Tým pod vedením manažera Martina Macíka staršího pracoval na Karlovi tři roky, z čehož více než dva zabraly návrhy a následné shánění dílů. Samotný speciál se začal stavět loni v září v sedlčanských dílnách a v tuto chvíli již brázdí duny tuniské pouště, kde má v plánu najezdit 20 000 tréninkových kilometrů a vychytat případné nedostatky ještě před závodem.
Jak Karel vypadá a co umí?
Na rozdíl od Franty, který měl klasickou trambusovou kabinu, má Karel pořádný čumák. Kabina je tak díky němu pro posádku pohodlnější, ovšem na úkor lehce zhoršeného výhledu. Změnou je i tvrdší šasi a nové tlumení. Karel měří na délku 695 cm a váží 8,5 tuny. O vítězství se s ním bude rvát motor o výkonu 1100 koní a točivém momentu 4500 Nm.
Ne vše se však změnilo: z Franty se do Karla promítla celá řada vyzkoušených a osvědčených prvků, například manuální převodovka nebo motor Iveco.
Karla nyní čekají zmiňované tréninky v tuniské poušti a také několik prvních závodů, například Baja Aragon, Rallye du Maroc nebo Baja Poland. V druhé polovině roku pak bude připravený povozit v sedlčanské kotlině i české fanoušky dakarského speciálu, a konečně v lednu roku 2020 samotný Dakar.