Multicar: jediný přeživší výrobce aut z bývalého NDR

Východní Německo kdysi bývalo automobilovou velmocí celé východní Evropy. Wartburg, Trabant nebo...


Východní Německo kdysi bývalo automobilovou velmocí celé východní Evropy. Wartburg, Trabant nebo Barkas – ti všichni byli doma právě v NDR, ani jeden z nich však nepřežil sjednocení Německa. To se povedlo jen jedné značce: Multicar.

Dlouhá historie malých náklaďáčků

Ačkoli své období slávy prožívaly „ještěrky“ hlavně v 70. a 80. letech minulého století, jejich historie je mnohem delší. Psát se začala už v roce 1920, kdy Arthur Ade založil v německém Waltershausenu společnost ADE-Werke, specializovanou na výrobu zemědělských strojů a přívěsů.

Společnost přežila i druhou světovou válku, po které však byla znárodněna a přejmenována na VEB Fahrzeugwerk Waltershausen. Pod tímto názvem fungovala až do privatizace v roce 1991.

Roku 1956 přišlo na svět užitkové vozítko DK 3 (Diesellkare). Jednalo se v podstatě o přestavbu akumulátorového vozíku s dieselovým motorem. Nebyla zde žádná kabina řidiče, nýbrž pouze plošina, ze které řidič ovládal auto pákami. Vylepšená verze tohoto modelu, nazvaná DK 4, doplněná dveřmi na kabině řidiče, vznikla v roce 1958.

DK 4 vydržela ve výrobě až do roku 1964, ovšem pod novým jménem: Multicar M 21. Náklaďáčku, který dosahoval maxima 15 km/h a uvezl až 2 tuny nákladu, se tehdy vyrobilo něco kolem 13 000 kusů.

Nejslavnější model: Multicar M 25

Takzvaná „multikára“ byl nejoblíbenější a zároveň i komerčně nejúspěšnější model značky Multicar. Ve výrobě byl od roku 78 a do roku 1991 opustilo továrnu přibližně 100 000 kusů, z nichž většina šla na vývoz z bývalé NDR. Kompaktní vůz měl na délku jen asi 4 metry, uvezl přitom náklad kolem 2 000 kg a k dispozici byl až s 16 různými nástavbami.

Současnost v Multicar

Od roku 2013 je Multicar značkou společnosti Hako, která vyrábí čisticí a komunální techniku. K dostání jsou 4 modely značky Multicar s univerzálním využitím: ať už k čištění komunikací, v zemědělství nebo ve stavebnictví.