Scania transport laboratory ukazuje cestu k bezemisní přepravě
Dceřiná společnost Scanie – Scania Transport Laboratory vznikla v roce 2008 jakožto rozšíření oddělení pro výzkum a vývoj. Hlavní funkcí této dceřiné společnosti je odrážet praktické zkušenosti a aplikovat poznatky, získané přímo na silnicích.
Dceřiná společnost Scanie – Scania Transport Laboratory vznikla v roce 2008 jakožto rozšíření oddělení pro výzkum a vývoj. Hlavní funkcí této dceřiné společnosti je odrážet praktické zkušenosti a aplikovat poznatky, získané přímo na silnicích.
Scania Transport Laboratory disponuje vlastním vozovým parkem, který čítá 45 nákladních aut a autobusů. 14 z toho jsou tahače, určené na dálkovou přepravu. V rámci vnitropodnikové přepravy vypraví společnost každý den 8 kombinací tahačů a návěsů, které zajišťují spojení mezi výrobními továrnami ve švédském Södertälje a nizozemském Zwolle.
Jeden tahač tak ročně najezdí asi 400 000 km, což je zhruba trojnásobek průměrného počtu najetých kilometrů. Podkladů, ze kterých mohou výzkumníci Scanie vycházet, je tedy k dispozici více než dost. Ostatních 22 nákladních aut z vozového parku používá společnost k přepravě na kratší vzdálenosti, a to hlavně mezi jednotlivými produkčními jednotkami v Södertälje.
Snižování emisí
Právě díky praktickým zkušenostem ze silnic může Scania demonstrovat různé metody, kterými lze snížit emise CO2 až o 95 %. Jako prostředky k tomu používá alternativy k fosilním palivům, hybridní pohony a rovněž šetrnou jízdu ze strany řidičů. Dokázali například, že snížení rychlosti z 90 na 80 km/h ušetří až 10 % paliva, při časové ztrátě pouhé 1 %.
Cesta za vysněným cílem se Scanii celkem daří: jen v prvních 5 letech fungování Transport Laboratory dokázali snížit spotřebu paliva o 20 % a uhlíkové emise o celých 50 %. V rodném Švédsku tankují kamiony z vozového parku pouze nefosilní paliva (HVO – hydrogenovaný rostlinný olej), což je palivo kompletně bez uhlíkových emisí. Mimo Švédsko je však stále nedostatek podobných čerpacích stanic, takže jsou řidiči čas od času nuceni natankovat i běžné palivo. I tak ale tvoří nefosilní paliva 90 % spotřebovaných pohonných hmot v rámci vozového parku.