Jaká nákladní auta dala světu téměř zapomenutá IFA

Dnes již polozapomenutá značka IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) bývala kdysi legendou automobilového...


Dnes již polozapomenutá značka IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) bývala kdysi legendou automobilového průmyslu východního Německa. Tehdy pod ní patřili všichni východoněmečtí výrobci aut, motorek, autobusů i náklaďáků. Celkem to bylo 65 značek, a nechyběl mezi nimi ani například takový Trabant, Wartburg nebo Simson.

První nákladní auto IFA

Sdružení IFA vzniklo roku 1948 na příkaz sovětské vojenské správy v Německu. Ze stejného popudu pak přišlo na svět i první nákladní auto IFA s označením H3, postavené na základech válečné techniky — motor, který zde byl použit původně poháněl polopásové transportéry.

Přímým následovníkem modelu H3 je model H3A s výkonem 59 kW a maximální rychlostí 70 km/h. Vyráběl se jako valník, sklápěč i tahač a jeho podvozek byl rovněž použit při výrobě autobusů H3B.

Nákladní vozidlo z bankovek

Snad nejoblíbenějším modelem značky je IFA W50, který se vyráběl až do roku 1990. Výjimkou nebyl ani na českých silnicích – z výrobní linky Automobilwerke – Ludwigsfelde, která byla postavena přímo kvůli W50, totiž celkem sjelo téměř 600 000 těchto aut. O popularitě modelu W50 svědčí i jeho vyobrazení na tehdejší východoněmecké 5markové bankovce.

Náklaďák s nosností 5 tun poháněl vznětový motor s výkonem 92 kW, propojený s 5stupňovou manuální převodovkou. Rychlost se dala vytáhnout až na 90 km/h. Rozvor náprav byl 3 200 mm u základního modelu, později k němu přibyla i prodloužená verze W50 L s rozvorem 3 700 mm.

Konec přišel s konkurencí

Zlom nastal s rokem 1990 a zásadní změnou tehdejší politické situace v Německu. Ještě začátkem roku sice IFA plánovala výrobu nového modelu, nicméně po provedení průzkumu a zjištění, že její vozy nemají na otevřeném trhu šanci, v červenci 1990 definitivně ukončila výrobu vlastních aut. V továrnách se posléze vyráběly užitkové vozy Mercedes-Benz.