Nikola z Ameriky chce dobýt starý kontinent

Nebojte se, nejde o žádnou náctiletou rádoby hvězdičku s přemrštěným sebevědomím. Řeč je o...


Nebojte se, nejde o žádnou náctiletou rádoby hvězdičku s přemrštěným sebevědomím. Řeč je o tahači z dílny Nikola Motor, jehož prototyp automobilka představí již letos v dubnu na přehlídce v americkém Phoenixu.

Celým jménem se tento model nazývá Nikola Tre (tre = v norštině tři) a jeho testovací provoz by měl začít už příští rok právě v Norsku. V následujících letech je pak v plánu sériová výroba pro ostrý provoz na silnicích celé Evropy. Zamluvit si jej ostatně můžete už nyní.

První bezemisní tahač v Evropě

Nikola Tre bude poháněn elektromotorem s vodíkovými palivovými články a dostupný bude v několika variantách, lišících se výkonem, konfigurací podvozku a dojezdovou vzdáleností. Ačkoli je k tomu všemu Tre schopen páté, tedy nejvyšší, úrovně autonomní jízdy zcela bez řidiče. Vzhledem k nedořešené legislativě v této oblasti však v Nikola Tre bude ponechán prostor i možnosti pro ovládání vozu řidičem.

Parametry, které berou dech

Ačkoli se svými rozměry i designem exteriéru Nikola Tre až tolik neliší od standardních evropských těžkých tahačů, nenechte se zmýlit: technické dispozice jeho výjimečnost více než kompenzují. Zmiňme například výkon v rozmezí od 500 do 1000 koní a točivý moment až 2712 N.m. Dojezd na jedno naplnění vodíkových nádrží (které mimochodem zabere pouhých 20 minut) má být mezi 500 a 1200 km, v závislosti na vybraném provedení. K ovládání funkcí vozu bude řidiči sloužit 21” dotykový displej, umístěný v centru kabiny.

Myšleno bylo i na bezpečnost: Nikola Tre disponuje inovativním brzdným systémem, díky němuž zvládne začít brzdit během pouhých 10 milisekund, tedy asi 100krát rychleji než u běžných brzdných systémů.

Plány vskutku velkolepé

Jelikož budou tahače Tre jezdit na vodík, rozhodla se společnost Nikola Motors vybudovat ve spolupráci s Nel Hydrogen největší světovou síť vodíkových čerpacích stanic. Několik takových již stojí na území USA a Kanady. Evropskou síť mají v plánu vybudovat současně se zahájením výroby tahačů.