Navigace

Ford F-Vision

Na letošním mezinárodním veletrhu v Hannoveru představila svou vizi budoucnosti také automobilka Ford Trucks. Koncept, nazvaný F-Vision, vznikl v designerském centru společnosti v Turecku a kombinuje v sobě dva největší trendy budoucí kamionové dopravy: autonomní řízení a bezemisní provoz.

Ford F-Vision – koncept budoucnosti inspirovaný komiksem

Na letošním mezinárodním veletrhu v Hannoveru představila svou vizi budoucnosti také automobilka Ford Trucks. Koncept, nazvaný F-Vision, vznikl v designerském centru společnosti v Turecku a kombinuje v sobě dva největší trendy budoucí kamionové dopravy: autonomní řízení a bezemisní provoz.

Autonomní vozidlo 4. úrovně

F-Vision má mít kompletně elektrický pohon (ačkoli kapacitu ani dojezd baterie automobilka zatím neprozradila) a autonomní řízení na úrovni 4 – tedy téměř nejvyšší. Znamená to, že většinu standardních dopravních situací by měl vůz zvládnout sám, bez pomoci řidiče. Ten sice bude v kabině pravděpodobně přítomen, ale například na dálnici si bude moci dovolit za jízdy i zdřímnout.

Futuristický design

To, co zaujme na F-Vision na první pohled, je jeho neobvyklý design. Sami autoři přiznávají, že se při jeho navrhování nechali hodně inspirovat Marvelovskými komiksy. To, že jsou místo zpětných zrcátek použity kamery, už asi nikoho nepřekvapí. Originálně jsou ale řešena například přední i zadní LED světla. Těmi je vybaven i velký nápis Ford na přední části kabiny, který dostal rovněž modernější podobu a postrádá charakteristický modrý ovál.

Chytré funkce díky chytrým materiálům

Kabina má mimořádně přizpůsobivé čelní sklo, které nejen že se umí zabarvovat na základě intenzity slunečního svitu, ale dokonce umí i měnit tvar a podle potřeby tak rozšířit či zúžit řidičův výhled. Jelikož se okna zabarvují do stejného odstínu, jaký má zbytek exteriéru kabiny, dostává F-Vision vzhled připomínající spíše supermoderní vlak nežli kamion.

Aerodynamika nade vše

S aerodynamickými prvky si F-Vision vyhrál snad ze všeho nejvíce. I ten nejmenší detail je uzpůsoben tak, aby snižoval odpor vzduchu. Mezi tahačem a návěsem (pochopitelně rovněž aerodynamicky řešeným) tak najdeme pouze minimální mezeru. F-Vision je pochopitelně uzpůsoben i pro jízdu v propojeném konvoji.