MAN zapojil síťově propojená vozidla do praxe


Koncem letošního června spustila automobilka MAN do ostrého provozu digitálně propojené kamiony. Jízdy v četách (neboli tzv. platooning) probíhají po německé dálnici A9, na 145 kilometrů dlouhé trase mezi Mnichovem a Norimberkem.

Kooperace různých členů

Tento pokrokový projekt probíhá ve spolupráci automobilky MAN, logistické firmy DB Schenker a německé Univerzity aplikovaných věd Hochschule Fresenius. Svůj podíl na úspěchu projektu má i spolková německá vláda, která jej podpořila částkou2 miliony Eur.

Co je to vlastně platooning

Jedná se o digitálně propojenou jízdu minimálně dvou (ale může jich být i více) kamionů, které mezi sebou udržují minimální rozestupovou vzdálenost. Rychlost jízdy, směr a další určuje vždy vedoucí kamion. Digitální spojení si můžeme představit jako pomyslné „vlečné lano“, které kamiony propojuje díky asistenčním a řídícím elektronickým systémům.

Výhody jízdy v konvoji

Digitálně propojená jízda slibuje větší bezpečnost na silnicích, vyšší efektivitu a v neposlední řadě i šetrnost k životnímu prostředí. Využitím jízdy v závětří mohou vozy uspořit v průměru až 10 % paliva. Řidiči se o svá místa bát nemusejí, stále budou v kabině těmi, kdo rozhoduje. Platooning se navíc dá využívat jen na dálnicích, a to pouze při dobré viditelnosti. Jednotlivá auta se mohou v případě potřeby z konvoje kdykoli odpojit.

Jak se do projektu zapojila univerzita?

Výzkum univerzity Fresenius se soustředí na to, jaký vliv má nová technologie na řidiče, a to jak po stránce neurofyziologické, tak po stránce psychosociální. Projektu se totiž poprvé účastní i skuteční řidiči firmy DB Schenker, kteří vystřídali testovací řidiče automobilky MAN. Konvoje jezdí mezi Mnichovem a Norimberkem již od dubna. Do začátku srpna jezdily kamiony bez nákladu, nyní převážejí například nápoje, náhradní díly nebo papír.