MAN zapojil síťově propojená vozidla do praxe

Koncem letošního června spustila automobilka MAN do ostrého provozu digitálně propojené kamiony....


Koncem letošního června spustila automobilka MAN do ostrého provozu digitálně propojené kamiony. Jízdy v četách (neboli tzv. platooning) probíhají po německé dálnici A9, na 145 kilometrů dlouhé trase mezi Mnichovem a Norimberkem.

Kooperace různých členů

Tento pokrokový projekt probíhá ve spolupráci automobilky MAN, logistické firmy DB Schenker a německé Univerzity aplikovaných věd Hochschule Fresenius. Svůj podíl na úspěchu projektu má i spolková německá vláda, která jej podpořila částkou2 miliony Eur.

Co je to vlastně platooning

Jedná se o digitálně propojenou jízdu minimálně dvou (ale může jich být i více) kamionů, které mezi sebou udržují minimální rozestupovou vzdálenost. Rychlost jízdy, směr a další určuje vždy vedoucí kamion. Digitální spojení si můžeme představit jako pomyslné „vlečné lano“, které kamiony propojuje díky asistenčním a řídícím elektronickým systémům.

Výhody jízdy v konvoji

Digitálně propojená jízda slibuje větší bezpečnost na silnicích, vyšší efektivitu a v neposlední řadě i šetrnost k životnímu prostředí. Využitím jízdy v závětří mohou vozy uspořit v průměru až 10 % paliva. Řidiči se o svá místa bát nemusejí, stále budou v kabině těmi, kdo rozhoduje. Platooning se navíc dá využívat jen na dálnicích, a to pouze při dobré viditelnosti. Jednotlivá auta se mohou v případě potřeby z konvoje kdykoli odpojit.

Jak se do projektu zapojila univerzita?

Výzkum univerzity Fresenius se soustředí na to, jaký vliv má nová technologie na řidiče, a to jak po stránce neurofyziologické, tak po stránce psychosociální. Projektu se totiž poprvé účastní i skuteční řidiči firmy DB Schenker, kteří vystřídali testovací řidiče automobilky MAN. Konvoje jezdí mezi Mnichovem a Norimberkem již od dubna. Do začátku srpna jezdily kamiony bez nákladu, nyní převážejí například nápoje, náhradní díly nebo papír.