Historie TATRA – 2. díl

V předchozím článku jsme se s historií Tatry rozloučili na začátku šedesátých let, kdy se po...


Kopřivnická Tatra je s námi již přes 160 let — pokračování

V předchozím článku jsme se s historií Tatry rozloučili na začátku šedesátých let, kdy se po dlouhých 16 letech přestala vyrábět legendární Tatra 111. Ta má také jako jediný nákladní vůz na světě postaven svůj vlastní pomník. Co se však v historii Tatry dělo dál?

Kolos zvaný Tatra 813

Konstrukční vývoj nového modelu Tatra 813 začal již po roce 1960. Jeho prototyp ze zkušební série 50 aut byl představen světu až v roce 1967. T 813 8×8 disponovala 12válcovým motorem a převodovkou s 20 rychlostmi pro jízdu vpřed a 4 dalšími pro couvání.

80. léta a T 815

Roku 1982 představila Tatrovka další přelomový vůz ze své produkce – T 815 s trambusovou kabinou. V rámci výroby tohoto typu auta došlo také k úpravám motoru, a to hlavně s ohledem na plnění emisních norem. I tak se ovšem dostáváme k velmi slibným údajům: maximální výkon 325 kW a točivý moment 2100 Nm.

T 815 se v upravené verzi projela i na rallye Paříž – Dakar, kde v roce 1987 s Karlem Lopraisem obsadila skvělé druhé místo.

Modely pro vojenské účely

S Armádou ČR je Tatrovka spojena oficiálně od roku 2004. O dva roky později přezbrojuje právě pro AČR 556 středně těžkých vojenských aut na model Tatra 810 ATS. Po roce 2010 přichází zcela nový model speciálního vozidla T 815-7 (původně zvaný T 817). Jeho konstrukce je koncipována tak, aby umožňovala bezproblémovou leteckou přepravu a na kabinu je možné i dodatečně doplnit pancéřování.

Současná výroba

Hlavním pilířem současné tatrovácké výroby je model civilního auta Tatra Phoenix, který je produktem spolupráce s prestižní holandskou automobilkou DAF.