Navigace

Historie TATRA - 1. díl

Jedná se o druhou nejstarší automobilku světa, s prvním osobním autem z roku 1897 a s prvním nákladním autem o rok později. Samotné prazáklady však sahají až do roku 1850, do doby Rakouska-Uherska, kdy Ignác Šustala a jeho dva pomocníci začali vyrábět kočáry.

Kopřivnická Tatra je s námi již přes 160 let

Jedná se o druhou nejstarší automobilku světa, s prvním osobním autem z roku 1897 a s prvním nákladním autem o rok později. Samotné prazáklady však sahají až do roku 1850, do doby Rakouska-Uherska, kdy Ignác Šustala a jeho dva pomocníci začali vyrábět kočáry. Jelikož jim podnikání šlo od ruky, rozrostli se z původně malé živnosti do podniku evropského významu.

Z živnosti akciovou společností

Vše šlo tak dobře, že se v roce 1981 z podniku stala akciová společnost Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft. Pan Šustala se toho však již bohužel nedožil, protože zemřel na infarkt a jeho postavení zaujal Hugo Fischer von Röslerstamm, pod jehož vedením začala společnost vyrábět železniční vagony a vyrobila i první automobil se spalovacím motorem — Präsident.

První nákladní auta střední Evropy

Ta vyjela z Kopřivnice přesně o rok později než Präsident. Jejich sériová výroba započala v Kopřivnici v polovině druhé dekády 20. století a ještě před rokem 1920 se na jednom z nich objevil nápis Tatra. Někdy v té době se ke slovu dostává i slavný konstruktér Hans Ledwinka, který světu představil to, čemu se dodnes říká „tatrovácká koncepce automobilu“.

Ryze česká společnost

Českou společností se Tatra stala až po roce 1945, kdy vznikl národní podnik Tatra. Jeho projektanti rozpracovali koncepci vlastního, vzduchem chlazeného vznětového motoru. Tak vznikla legendární Tatra 111, která se vyráběla ještě následujících 16 let a byl to také jediný nákladní vůz na světě, jemuž byl postaven pomník.

Na přelomu 50. a 60. let se těžké nákladní automobily Tatra vyvážely do 53 zemí a 5 kontinentů.